Spesielt viktige emner
Følgende er kunnskap det er forventet at båtføreren skal kunne for å føre en båt med minimum av sikkerhet.
Spørsmål om denne kunnskapen vil under båtførerprøven bli vektlagt mer enn andre emner.
1.4.1 Sjømerker – i kartet og i virkeligheten – stake eller båke med peker – kardinal- og lateralsystemet - spesialmerker
1.4.2 Symboler i kartet – skvalpeskjær, grunner, broer, kabel, rørledninger og luftspenn – sektor og karakterer på fyrlykter
1.4.3 Sjøveisregler: Hvem skal holde av veien? – to motorbåter har kryssende kurser – motorbåt og seilfartøy har kryssende kurser -seil- og motorfartøy har kryssende kurs med ferge/frakteskip i trangt farvann – sjøveisregel 43 og 44
1.4.4 Lanterner og flagg – lanterneføring for motorbåt og seilbåt - signalflagg A – jeg har dykker nede
1.4.5 Lover og regler – Promillegrense for fører av båt opp til 15 meter- regler for bruk av flyteutstyr
1.4.6 Nødsituasjoner – kystradiostasjonens nummer 120 – SR-radio (VHF) kanal 16
1.4.7 Godt sjømannskap – farer forbundet med høy fart –_
Spørsmål om denne kunnskapen vil under båtførerprøven bli vektlagt mer enn andre emner.
1.4.1 Sjømerker – i kartet og i virkeligheten – stake eller båke med peker – kardinal- og lateralsystemet - spesialmerker
1.4.2 Symboler i kartet – skvalpeskjær, grunner, broer, kabel, rørledninger og luftspenn – sektor og karakterer på fyrlykter
1.4.3 Sjøveisregler: Hvem skal holde av veien? – to motorbåter har kryssende kurser – motorbåt og seilfartøy har kryssende kurser -seil- og motorfartøy har kryssende kurs med ferge/frakteskip i trangt farvann – sjøveisregel 43 og 44
1.4.4 Lanterner og flagg – lanterneføring for motorbåt og seilbåt - signalflagg A – jeg har dykker nede
1.4.5 Lover og regler – Promillegrense for fører av båt opp til 15 meter- regler for bruk av flyteutstyr
1.4.6 Nødsituasjoner – kystradiostasjonens nummer 120 – SR-radio (VHF) kanal 16
1.4.7 Godt sjømannskap – farer forbundet med høy fart –_